۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۵۳

رهبران روحاني كليساي شرقي خواستار برقراري صلح جهاني شدند

روز گذشته رهبران روحاني كليساي شرقي در مراسم عيد پاك مسيح (ع)، خواستار ايجاد صلح در ميان بيش از 200 ميليون مسيحي ارتدكس و سراسر جهان شدند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سي ان ان، پاترياك ارتدكس ها، رهبر روحاني مسيحيان ارتدكس گفت: همان تعصب و كوته نظري كه منجر به تصليب مسيح (ع) شد هنوز هم باعث ويراني و خرابي مي شود و متصديان آن از پذيرش مسئوليت و متوقف كردن آن امتناع مي كنند.

بارتالامه اول كه در استانبول تركيه اقامت دارد گفت: ما خواستار خاتمه قتل و كشتار هستيم و انواع خشونت و تعصبي كه تهديد به زندگي محسوب مي شود را محكوم مي كنيم.

وي افزود: پيروزي مسيح هنگام رستاخيز بايد به عنوان پيروزي زندگي و برادري در آينده محسوب شود.

تاريخ برگزاري مراسم عيد پاك و هفته مقدس مسيحيان غربي يك هفته زودتر از كليساهاي شرقي در نظر گرفته شده به طوري كه ديروز 27 فروردين ماه عيد پاك در كليساهاي غربي بوده و كليساهاي مسيحي شرقي چون ارتدكس 3 ارديبهشت ماه مراسم رستاخيز عيسي مسيح(ع) را برگزار خواهند كرد.

 اسقف اعظم كريستودولوس رهبر روحاني ارتدكسهاي يونان گفت: اين كليسا بايد به عنوان منبع مبارزه عليه تأثيرات جهاني شدن و سلطه قدرتهاي جهاني باقي بماند.

رهبران سياسي در كشورهايي كه اكثريت آنها را مسيحيان ارتدكس تشكيل مي دهند از پيام تبريك عيد پاك براي اتحاد ملي سود بردند.

رئيس جمهوري اوكراين، مقدونيه، يونان طي پيامهاي خواستار تساهل ديني و قومي، اتحاد ملي و تحقق اهداف صلح جويانه شدند.

عيد پاك مهمترين و بنيادي ترين عيد ارتدكس شرقي محسوب مي شود و ديگر مراسم ديني چون كريسمس در تقويم ارتدكس شرقي از درجه دوم اهميت برخوردار است. اين امر بيشتر در فرهنگ كشورهايي به چشم مي خورد كه به صورت سنتي اكثريت جمعيت آنها را ارتدكسها تشكيل داده اند. برخي از تحليلگران مسيحيت سنت هاي كليساهاي شرقي را اصلي و غني توصيف مي كنند و از سوي ديگر سنتهايي را كه زمان عيد كريسمس اجرا مي شود را اصولا منسوب به كشورهاي غربي چون آلمان يا ايالات متحده آمريكا مي دانند.

کد خبر 316294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha